Liiketoimintamahdollisuudet

Uuden palvelu- tai liiketoiminnan suunnittelua edeltää toteuttamiskelpoisen liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen. Se on prosessi, jossa esim. uusi tieto asiakkaiden tarpeista tai toimintaympäristön muutoksista muokkaa sitä, mikä on kannattava ja toteuttamiskelpoinen idea tai liiketoimintamahdollisuus. Palvelu- ja liiketoimintamahdollisuuden tulee tuottaa arvoa sekä yritykselle että asiakkaalle, jotta toiminnan edellytykset ovat olemassa. 

Green Care -toimintaan liittyvät uudet palvelu- ja liiketoimintamahdollisuudet edellyttävät yrittäjiltä ja toimijoilta aktiivisuutta ja valppautta. Toimintaympäristö muuttuu (sote-uudistus ja asiakkaiden tarpeet). Omaan alaan ja erilaisiin liiketoimintamalleihin liittyvällä tiedolla ja kokemuksella sekä vilkkaalla sosiaalisella verkostolla tiedetään olevan myönteinen vaikutus kykyyn tunnistaa uusia mahdollisuuksia. 

Green Care -toiminnasta kiinnostuneet yrittäjät ja muut toimijat voivat tunnistaa uusia mahdollisuuksia seuraamalla aktiivisesti toimialan muutoksia ja trendejä kuten sote-uudistusta (vihreän hoivan palvelut). Sote-palveluihin liittyvä asiakkaiden valinnanvapaus ja palvelusetelit voivat tuoda uusia mahdollisuuksia Green Care -palveluita tarjoaville tahoille.  Uusia mahdollisuuksia voidaan myös luoda itse hyödyntämällä aktiivisesti omia resursseja ja verkostoja. Tärkeää on myös innokkuus hankkia lisää osaamista menetelmistä, niiden vaikutuksista ja alan koulutusta uusien innovatiivisten toimintamallien tuottamiseksi. Green Care -menetelmien käyttöönotto leviää hyvinvointi- ja terveyspalveluissa ja kysyntää on yhä enemmän osaaville yrittäjille.

Suomen luonto tarjoaa hyvinvointimatkailulle (vihreän voiman palvelut) upeat resurssit ja hyvinvointimatkailu kasvaa nopeammin kuin muut matkailun osa-alueet, lisäksi ihmiset haluavat panostaa yhä enemmän hyvinvointiinsa. Hyvinvointimatkailun kasvumahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää hyvinvointialan yrittäjiltä kansainvälistymistä ja yrittäjien välistä yhteistyötä. Maaseutuyrittäjien (joita monet hyvinvointimatkailuyrittäjät ovat) liiketoimintamahdollisuudet kumpuavat paikallisista ainutlaatuisista voimavaroista ja niiden hyödyntämisestä.

Lähteet ja lisätietoa:

Alsos, G. A. & Kaikkonen, V. 2004. Opportunity and Prior Knowledge: A Study of Experienced Entrepreneurs

Baron, R.A. 2006. Opportunity Recognition as Pattern Recognition: How Entrepreneurs “Connect the Dots” to Identify New Business Opportunities

Global Wellness Tourism Economy 2013

Radio Porin haastattelu 2016: Torstain kahvivieras luontomatkailuyrittäjä Jaana Mälkki.

Rannisto, T. Green Care yhdistää luonnon ja hyvinvoinnin.

Visitfinland.fi

Yrityssuomi.fi

Yrittajat.fi